Najszybsze opony MTB na wyścigi XC i maratony. Lekkie modele na różne warunki

Najszybsze opony MTB na wyścigi XC i maratony -ER-HA Rowery

Wybór najlepszego modelu opony na wyścigi XC i maratony nie jest prosty. To dlatego, że trzeba go dopasować do specyfiki trasy, warunków oraz do umiejętności technicznych kolarza. Wielu zawodników na przestrzeni lat próbuje znaleźć najbardziej odpowiednie dla siebie opony. Inni zaś jeżdżą na narzuconym wyborze przez konkretnego sponsora. Skorzystaj z doświadczeń, znajdź modele opon wyścigowych oferowane przez czołowych producentów oraz dowiedz się, jak wybrać te najbardziej odpowiednie.

Co znajdziesz w tym artykule?

W artykule bazowałam na doświadczeniach Mariusza Hajzlera – właściciela ER-HA Rowery, który od ponad 20 lat bierze udział w wyścigach XC i maratonach w Polsce. Ścigał się i w górach i po płaskim a niektóre serie zawodów jeździł wielokrotnie. Dzięki temu doskonale zna warunki wielu tras. Zawsze odchudzał swoje rowery wyszukując dobrego stosunku jakości i korzyści do ceny. W związku z tym na przestrzeni tych wszystkich lat miał okazję wielokrotnie wcielać się w poszukiwacza najszybszych i najlżejszych opon oraz użytkować wiele topowych modeli.

Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej znajdziesz kluczowe parametry opon na wyścigi, w drugiej listę topowych opon XC typu Race na sezon 2023/2024 wraz z opisem i opiniami. Do zestawienia wybraliśmy najczęściej wskazywane i polecane marki: CST, Maxxis, Vittoria, Schwalbe, Bontrager, Continental, Wolfpack, Michelin czy Pirelli. W części trzeciej sugerujemy dobór opon do wyścigów XC i maratonów w Polsce. To pierwszy z serii artykułów o oponach typu Race, dlatego warto śledzić nasz rowerowy Blog 🙂 .

Jak wybrać opony na wyścigi XC i maratony?

Bieżnik opony wyścigowej

Bieżnik opony jest najważniejszy, ponieważ odpowiada za szybkość, dynamikę jazdy i skuteczne pokonywanie terenu oraz zakrętów. Wiele również zależy od stopnia umiejętności i techniki zawodnika. Dlatego bieżnik opony powinien być dostosowany do rodzaju nawierzchni, panujących warunków i do umiejętności.

Opona CST Jack Rabbit II PRO

Różnej wielkości klocki, ich kształt, ułożenie oraz odstępy między nimi decydują o zachowaniu opony na danym podłożu. Niskie, drobniejsze i gęściej ułożone klocki na środku opony występują w szybkich oponach mtb dedykowanych głównie na utwardzone nawierzchnie. Takie opony rowerowe szybko się toczą a ich celem jest osiągnięcie jak największej prędkości i dynamiki. Natomiast wyższe i dalej ułożone od siebie klocki zwiększają przyczepność na luźnych nawierzchniach, ponieważ wgryzają się w teren i lepiej oczyszczają się z błota. Niestety minusem jest to, że opony te wolniej się toczą, co ma znaczący wpływ na osiągane prędkości i dynamikę jazdy. Natomiast klocki boczne, ich wielkość i ułożenie odpowiadają za stabilność i trzymanie w zakrętach.

Jednak nawierzchnie tras zawodów XC i maratonów są często zróżnicowane a i warunki atmosferyczne mogą zaskoczyć kolarzy. Dlatego producenci opon MTB na wyścigi starają się znaleźć złoty środek oferując modele uniwersalne. Łączą one szybkość i skuteczność pokonywania różnych nawierzchni w zróżnicowanych warunkach.

W związku z tym opony na wyścigi XC i maratony zwykle można podzielić na 3 grupy:

  • najszybsze opony na łatwe trasy o twardym podłożu, często po płaskim i w suchych warunkach,
  • szybkie i uniwersalne opony na zróżnicowane trasy i warunki,
  • opony na cięższe warunki, luźną nawierzchnię, skały i błoto.
Opony MTB na wyścigi XC i maratony na błoto

Rozmiar opon do XC i na maratony

Można przyjąć, że wiodącym wśród rozmiarów kół na wyścigi XC i maratony dla dorosłych jest średnica opony 29 cali. Mimo tego wielu producentów posiada w swojej ofercie mniejsze rozmiary na koła 27,5 a nawet 26 cali. Sprawdzą się one w przypadku niższych osób, młodzieży i dzieci. Natomiast drugim parametrem jest szerokość opony i waha się 2.0-2.4 cala z trendem do wyposażania się na wyścigi w coraz szersze opony. Ten trend wynika z podważania wcześniejszych tez o tym, że szersze opony są wolniejsze. Trzeba przyznać, że niezaprzeczalną korzyścią szerszych opon jest lepszy komfort jazdy i skuteczniejsze pokonywanie terenu a także mniejsza awaryjność. Dlatego szersza opona finalnie może mieć wpływ na szybkość pokonania trasy i zwiększać prawdopodobieństwo dojechania do mety.

Mieszanka gumy i oplot

Warstwą opony, która ma kontakt z podłożem jest guma z uformowanym wzorem bieżnika. Właściwości i zastosowanie w oponie twardszych i bardziej miękkich mieszanek gumy wpływa na zachowanie opony – jej szybkość, trwałość, dostosowywanie się do podłoża oraz przyczepność. Dlatego każdy producent wciąż udoskonala własne mieszanki gumy tworząc opony z jednej lub kilku takich mieszanek.

Natomiast podstawą bieżnika opony jest korpus a jego najważniejszą cechą jest oplot oznaczany jako TPI. Parametr TPI opony oznacza ilość wiązek/nitek na cal kwadratowy (ang. threads per inch ). Im wyższe TPI tym opona szybsza, bardziej elastyczna i odporna na przebicia. Taka opona lepiej dopasowuje się do podłoża w związku z tym bardziej komfortowo się na niej jeździ. Dlatego w oponach na wyścigi XC i maratony, które znalazły się na naszej liście TPI ma wysokie wartości z przedziału 120-180TPI, podczas gdy w standardowych oponach może to być np. 60TPI.

Opona na wyścigi Schwalbe Racing Ralph

Lekkie opony MTB na wyścigi. Jaka waga?

Waga opony jest kluczowym parametrem decydującym o wyborze lekkiej opony dla rzeszy zaawansowanych kolarzy.

Natomiast odchudzenie roweru przez wymianę na zwijane, lekkie opony i pozbycie się dętek na rzecz uszczelniacza do opon to jeden z najprostszych i w sumie najmniej kosztownych zabiegów.

Waga opon na wyścigi, które znalazły się w naszym zestawieniu waha się od 490-740g. Tak duże różnice w wadze wynikają zwykle z ilości zastosowanego materiału w oponie (na co ma również wpływ bieżnik i szerokość opony) oraz zastosowane dodatkowe zabezpieczenia przed awarią. Tak więc te najlżejsze, szybkie opony zwykle są najmniej odporne na przebicia i uszkodzenia boczne. Natomiast cięższe modele częściej dedykowane w trudniejszy teren posiadają zwykle grubszy bieżnik i zabezpieczenia przed przebiciami oraz rozdarciami. W związku z czym są bardziej pancerne.

Odporność na przebicia i przecięcia

Brak możliwości ukończenia wyścigu i dojechania do mety z powodu złapania kapcia bywa frustrująca. Prócz przypadków losowych dużo zależy od techniki jazdy zawodnika i umiejętności wybrania ścieżki przejazdu z dala od zagrożeń. Zwracam na to uwagę, ponieważ czytam w Internecie i słyszę różne opinie na temat tej samej opony. Nie raz są to skrajnie różne doświadczenia. Te rozbieżności mogą wynikać z innego doboru tras, czasem z pecha, ale i z umiejętności jazdy właśnie oraz zdolności do unikania awarii. Czasem wiąże się to też ze znajomością konkretnej trasy. Dlatego obecność różnego rodzaju zabezpieczeń powinna być dobrana do planowanej nawierzchni trasy oraz do techniki jazdy zawodnika.

Lekkie opony MTB na wyścigi XC i maratony -ER-HA Rowery

Jest szereg czynników, które mają wpływ na prawdopodobieństwo awarii. Chociaż nie da się całkowicie wyeliminować kapcia, to da się znacznie zmniejszyć jego prawdopodobieństwo wybierając różne rozwiązania:

  • grubość bieżnika – grubszy bieżnik daje większą odporność na przebicia i przecięcia,
  • oplot czyli TPI opony – jak pisałam wyżej, im wyższe TPI tym opona bardziej odporna na przebicia,
  • system bezdętkowy Tubeless Ready – możliwość wypełnienia opon płynem uszczelniającym otwory po przebiciu opony. Opony bezdętkowe to standard w oponach typu Race.
  • wkładki antyprzebiciowe – to dodatkowe wzmocnienia umieszczone na całości, z boków opony lub pod środkową częścią bieżnika. Zabezpieczają one przed przebiciami i rozdarciami opony. Mają szczególne znaczenie w trudnym terenie np. na wyścigach w górach, na skałach, tam gdzie opona jest bardziej narażona na przebicia i przecięcia boczne. Decydując się na wkładki antyprzebiciowe trzeba się liczyć z tym, że zwiększają one wagę opony,
  • wkładki antydobiciowe do opony – to dodatkowe zabezpieczenie łagodzące skutki awarii. To ultralekki wałek, który umieszcza się w oponie. Umożliwia on dalszą jazdę na niskim ciśnieniu w przypadku złapania kapcia.

Trwałość opony typu race

Trwałość opony decyduje o tym, na ile sezonów opona wystarczy w porównywalnych warunkach. Najczęściej w oponie wyciera się bieżnik lub opona ulega awarii (np. rozdarciu) niemożliwej do naprawienia. Natomiast na trwałość/wytrzymałość opony ma wpływ wiele czynników – mieszanki gumy, grubość bieżnika, zastosowane technologie i wkładki. Jednak co do zasady opony typu LITE zużywają się szybciej niż te bardziej pancerne.

Cena opony na wyścigi

Ceny opon na wyścigi i maratony, które znajdują się na naszej liście zaczynają się od ok.130 zł za sztukę dla opon marki CST. Im bardziej pancerne opony tym cena wyższa i może być to nawet 339zł za jedną oponę.

Opony na wyścigi XC i maratony dostępne na rynku

Poniższa lista opon powstała na podstawie katalogów opon 2023/2024 poszczególnych marek oraz stron internetowych producentów. Dodatkowo linki do źródeł znajdują się na samym końcu artykułu.

Lista jest ułożona wg wagi od tych najlżejszych. Do porównania są wybrane popularne i najlżejsze modele w rozmiarze opony o średnicy 29 i szerokości 2.2-2.25 cala i min 120TPI. Mają je w ofercie wszyscy producenci. Dodatkowo wszystkie opony udaje się uszczelnić w systemie bezdętkowym.

CST Jack Rabbit II PRO

Opona CST Jack Rabbit II PRO

CST Jack Rabbit II PRO to jedna z najlżejszych opon wyścigowych na rynku z bieżnikiem uniwersalnym i niskimi oporami toczenia.

  • Doskonale radzi sobie w zróżnicowanym terenie. Świetnie sprawdza się przede wszystkim w suchych warunkach na wszelkiego rodzaju piachach, szutrach a nawet kamienistych nawierzchniach. Na asfaltach dość głośna. W mokrych warunkach nieco mniej stabilna, ale również daje radę.
  • Dostępnych jest kilka modeli tej opony w rozmiarze 29 i szerokościach 2.25, 2.35 (120/170TPI).
  • Najlżejsza opona MTB Jack Rabbit II 29 x 2,25 120TPI waży tylko 490g a wersja z wkładką antyprzebiciową EPS i systemem Tubeless Ready 120TPI 575g.
  • Jednak każdą wersję JRII Pro udaje się również uszczelnić.

Zobacz szczegóły i opinie Opony CST Jack Rabbit II PRO w naszym sklepie

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o Jacka Rabbit II PRO

Wybrałem te opony ze względu na wagę. Jest to jedna z najlżejszych opon na rynku, co jest kluczowe dla mnie podczas wyścigów XC i maratonów. Zaraz po zamontowaniu opon do swojego roweru miałem okazję je przetestować w górach. Na powrocie zaczęło padać, więc miały okazję się wykazać w terenie. Trzymały zaskakująco dobrze na kamienistym i śliskim zjeździe. Polecam szukającym szybkich i lekkich opon na wyścigi. Są też inne wersje tej opony, ale ta jest najlżejsza.

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o Jacka Rabbit II PRO EPS, TR skin wall

Przejeździłem sporą część tego sezonu na tej oponie, mimo iż cięższa od egzemplarza bez wkładki to nadal jest to dość szybka opona, zalana została też mlekiem cst i cały sezon obył się bez kapcia.

CST B-Trail

Jakie-opony-do-roweru-gorskiego-na-asfalt-CST-B-Trail

CST B-Trail to jedna z najlżejszych i najszybszych opon na wyścigi MTB od marki CST.

  • Posiada małą wagę. Wyróżniają ją niskie opory toczenia. To za sprawą bardzo niskiego bieżnika, który dedykowany jest na dość gładkie trasy. Opona posiada wkładkę antyprzebiciową.
  • Można ją stosować z mlekiem uszczelniającym.
  • Dostępna w rozmiarze 29 x 2,25 170TPI waży zaledwie 505g.

Zobacz szczegóły i opinie Opona CST B-Trail w naszym sklepie

Wolfpack Speed

Opona Wolfpack Speed MTB 29x2,25 Tubeless Ready ToGuard Compound czarna 580g

Opona Wolfpack Speed zaprojektowana jest na szybkie trasy wyścigów XC i maratonów.

  • Specjalna mieszanka gumy ToGuard Compound zapewnia wytrzymałość i niezwykłą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni. Niski profil bieżnika pomaga osiągać duże prędkości.
  • Dostępna w szerokościach 2.25, 2.35.
  • W wersji 29 x 2,25 120TPI waży 580g
  • Rekomendowana na tył jako opona napędowa do pary z oponą Wolfpack Race (opisana niżej) z przodu.

Zobacz szczegóły i opinie Opony Wolfpack Race w naszym sklepie

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o Wolfpack Speed i Race

W połowie sezonu przesiadłem się z Jack Rabbitów na Wolfpacki celem sprawdzenia ich w boju na Mtb Cross Maraton. Jest to chyba najbardziej wymagająca seria maratonów w centralnej części kraju, gdzie kamienie korzenie i błoto jest tu na porządku dziennym. 5 edycji udało się ukończyć bez kapcia i większych gleb, oponki bardzo dobrze trzymają się podłoża, do tego wydaje się że bieżnik jest dość odporny na zużycie. Na bardziej wymagające trasy jak znalazł, na mniej wymagające trasy i może bardziej płaskie pewnie wrócę do Rabbitów.

Continental Race King

Opona Continental Race King ProTection

Opona Continental Race King to pierwszy wybór dla zawodników wyścigów Pucharu Świata cross-country i maratonów od Continentala.

  • Posiada niskie opory toczenia, dobre tłumienie własne i niską wagę. Opona stworzona do ścigania.
  • Dostępna w kilku wersjach w rozmiarowych o szerokości 2.0 i 2.2.
  • Najlżejsza wersja Race King BlackChili Compound – ProTection 29×2.20 3/180TPI antyprzebiciowa waży 605g natomiast wersja ze wzmocnioną ochroną przed przebiciami PureGrip Compound – ShildWall 29×2.20 3/180TPI już 740g.
  • Opona Race King przystosowana jest do systemu bezdętkowego Tubeless Ready.

Pirelli Scorpion XC RC i inne

Opona Pirelli Scorpion XC RC
Opona Pirelli Scorpion XC H

Opona Pirelli Scorpion XC RC jest zaprojektowana z myślą o nowoczesnych trasach XC.

  • Stworzona dla rowerzystów poszukujących najlepszych osiągów w każdych warunkach wyścigowych. Od przeszkód stworzonych przez człowieka po naturalny teren, zarówno twarde jak i luźne podłoże. Wykonana jest z mieszanki gumy SmartGRIP, która łączy w sobie odporność na przebicia i rozdarcia oraz dobrą przyczepność w suchych i mokrych warunkach.
  • Występuje w kilku wersjach o szerokości 2.2, 2.4 cala z napisem bocznym w różnych kolorach.
  • Najlżejsza wersja Scorpion XC RC LITE 120TPI w rozmiarze 29×2.2 waży 610g natomiast wersja ProWALL ze wzmocnieniem ścian bocznych i wsparciem jazdy na niskim ciśnieniu 660g.
  • Opony w systemie Tubeless Ready.

Ponadto inne wersje opony Pirelli Scorpion XC:

  • H – zoptymalizowana do szybkiej jazdy po twardym terenie 29×2,2 LITE waży 610g,
  • M – bardziej uniwersalna do szerszego zakresu zastosowań 29×2,2 LITE waży 660g,
  • S – luźny i miękki teren, od sypkiego piasku po lekkie błoto, minimalna waga 680g,
  • R – na tylne koło wraz z wersją M min. waga 730g.

Zobacz szczegóły i opinie Opony Pirelli Scorpion XC RC w naszym sklepie

Schwalbe Thunder Burt

Opona Schwalbe Thunder Burt

Schwalbe Thunder Burt to najszybsza opona na wyścigi XC i maratony od Schwalbe. Niskie klocki po środku opony wpływają na jej wyjątkowo niskie opory toczenia a klocki po bokach dają dobrą przyczepność i kontrolę na zakrętach. Dlatego opona świetnie sprawdzi się na szybkich i suchych trasach.

  • Wersje mają szerokość 2.1, 2.25, 2.35 cala.
  • Wykonane są z mieszanki gumy Addix SuperSpeed prócz rozmiaru różnią się konstrukcją. Dającą lepszą ochronę na przebicia boczne w konstrukcji Super Ground (rozmiar 29×2,25 120TPI waży 615g) lub lepsze osiągi w konstrukcji Super Race (rozmiar 29×2,25 120TPI waży 645g) z podstawową ochroną antyprzebiciową.
  • Oponę można uszczelnić w systemie Tubeless Ready.

Schwalbe Rocket Ron

Schwalbe Rocket Ron speed Super Ground

Schwalbe Rocket Ron to klasyczna opona do XC na maratony.

  • Łączy wysoki poziom prędkości i stabilności w zakrętach. Doskonała na trasy wyścigów XC w mieszanych warunkach. Bieżnik o dobrych właściwościach czyszczących.
  • Dostępna w szerokościach 2.1,2, 25, 2.35 od 110-125TPI.
  • Wersje prócz rozmiaru różnią się mieszanką gumy.
    • Wersja z gumy AddiX Speed o lepszych osiągach i z podstawową odpornością na przebicia w konstrukcji Super Race (rozmiar 29×2,25 120TPI waży 630g).
    • Wersja z gumy Addix SpeedGrip o szerszym zakresie zastosowań i lepszej przyczepności z ochroną antyprzebiciową na bokach w konstrukcji Super Ground (rozmiar 29×2,25 120TPI waży 645g).
  • Oponę można uszczelnić w systemie Tubeless Ready.

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o Schwalbe Rocket Ron

Na tych oponach ścigałem się głównie w górach i pamiętam, że były bardzo przyczepne. Dobrze się uszczelniały, względnie odporne na przebicia. Szukałem czegoś tańszego ze względu na to, że były dość drogie.

Bontrager XR1, XR2, XR3 Team Issue

Opona Bontrager XR1 Team Issue TLR
Opona Bontrager XR2 Team Issue TLR
Opona Bontrager XR3 Team Issue TLR

Opona Bontrager XR1, XR2, XR3 Team Issue TLR 120TPI to opony do XC i na maratony. Różnią się przede wszystkim bieżnikiem dedykowanym na zróżnicowane trasy i warunki. Opony można uszczelnić w systemie Tubeless Ready. Posiadają ochronę ścian bocznych Inner Strength, która zabezpiecza boki opony przed uszkodzeniem.

Bontrager XR2Wszechstronna i szybka opona na wyścigi, która najlepiej sprawdza się na luźnej nawierzchni i na ubitym podłożu. Opona z pewnym i przewidywalnym prowadzeniem w zróżnicowanych warunkach.

  • Dostępna szerokość dla kół 29 cali: 2.2, 2.35, 2.6, 3.0.
  • Waga dla wersji 29×2.2 630g.

Opona Bontrager XR3 – Opona posiada agresywny bieżnik boczny dający pewność podczas pokonywania zakrętów i trakcję na nawierzchniach różnego typu. To wielofunkcyjna opona terenowa/wyścigowa na różne warunki.

  • Dostępna szerokość dla kół 29 cali: 2.2, 2.4.
  • Waga dla wersji 29×2.2 635g.

Opona Bontrager XR1 120TPI – najlepiej się sprawdza na twardym i szybkim podłożu, jest lekka, szybko się toczy i oferuje dobrą przyczepność.

  • Dostępna szerokość dla kół 29 cali: 2.0, 2.2.
  • Waga dla wersji 29×2.2 650g.

Wolfpack Race

Opona Wolfpack Race MTB 29x2,25 Tubeless Ready ToGuard Compound czarna 650g

Wolfpack Race zaprojektowana na szybkie trasy wyścigów XC i maratonów.

  • Jej wytrzymałość i przyczepność nawet na mokrej nawierzchni zapewnia mieszanka gumy ToGuard Compound. Natomiast niski profil bieżnika pomaga osiągać duże prędkości.
  • Dostępna w szerokościach 2.25,2.35. W wersji 29 x 2,25 120TPI waży 650g.
  • Rekomendowana opona na przód do pary z oponą Wolfpack Speed z tyłu.

Zobacz szczegóły i opinie Opony Wolfpack Race w naszym sklepie

Schwalbe Racing Ralph

Schwalbe Racing Ralph speed

Schwalbe Racing Ralph do XC i maratonów to opona stworzona w serii Pucharu Świata XC.

  • Rekomendowana do zastosowania na tylne koło z oponą Racing Ray.
  • Klocki w środku bieżnika zapewniają doskonałą przyczepność i doskonałe przyspieszenie. Natomiast wyraziste klocki na bokach odpowiadają za przyczepność boczną. Opona ma bardzo niskie opory toczenia i bardzo dobrą trakcję.
  • Występuje w dwóch wersjach (szerokości od 2.1, 2.25 120TPI, 2,35 cala 125TPI) zastosowaną mieszanką gumy Addix Super Speed.
  • W wersji konstrukcji Super Race zapewnia najwyższe osiągi i podstawową ochronę antyprzebiciową ( rozmiar 29×2,25 waży 680g) oraz w wersji opony Super Ground z ulepszoną konstrukcją Snake Skin do szerszych zastosowań XC i All moutains (rozmiar 29×2,25 waży 655g).
  • Oponę można uszczelnić w systemie Tubeless Ready

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o Schwalbe Racing Ralph

Jeżdżąc na Schwalbe Racing Ralph miałem wrażenie bardzo podobne jak na Schwalbe Rocket Ron. Szybko uszczelniały się i niezbyt często łapałem kapcia. Do tego dobra przyczepność w terenie i w zakrętach.

Vittoria Terreno XC Race

Opona Vittoria Terreno XC Race

Opona Vittoria Terreno XC Race dedykowany do osiągania największych prędkości na suchym, twardym podłożu.

  • Bieżnik w kształcie łuski szybko toczy się na prostych a boczne klocki dają przyczepność na zakrętach i podczas hamowania.
  • Dostępna w szerokościach 2.1, 2.25, 2.35 cala 120TPI, waży 650g w wersji 29×2,25 cala.
  • Wykonana z gumy nasyconej grafenem (G2.0) mieszanki Graphene 4C dającej dobrą przyczepność, trwałość i odporność na przebicia.
  • Uszczelnia się w systemie Tubeless Ready.

Zobacz szczegóły i opinie Opona Vittoria Terreno XC Race w naszym sklepie

Schwalbe Racing Ray

Schwalbe Racing Ray Speedgrip

Schwalbe Racing Ray to kolejny model z serii Pucharu Świata rekomendowany do XC i maratonów

  • Na przednie koło wraz z oponą Racing Ralph z tyłu.
  • Opona ma bardzo niskie opory toczenia, ale też doskonałą przyczepność przy pokonywaniu zakrętów i podczas hamowania.
  • Dostępna w szerokościach 2.1, 2.25 120TPI, 2.35 cala 125TPI.
  • Najszybsza wersja z mieszanki gumy AddiX SuperSpeed w konstrukcji Super Speed waży w rozmiarze 29×2,25 680g. Natomiast bardziej przyczepna i zabezpieczona w konstrukcji Snake Skin wersja Super Ground w rozmiarze 29×2,25 waży 655g.

Oponę można uszczelnić w systemie Tubeless Ready

Vittoria Barzo XC Race

Opona Vittoria Barzo XC Race czarno-brązowa

Opona Vittoria Barzo XC Race świetnie radzi sobie w każdym terenie i w każdą pogodę.

  • Deszcze, błoto, słońce, twardy teren, luźne podłoże czy korzenie i skały – dedykowana jest na wszystkie trasy XC/MTB. Dzięki ułożonym naprzemiennie klockom na środku bieżnika opona szybko się toczy. Natomiast boczne klocki wgryzają się w teren dając dobrą przyczepność na zakrętach. Ponadto bieżnik Barzo dobrze czyści się z błota.
  • Dostępna w szerokościach 2.1, 2.25, 2.35 cala 120TPI, waży 660g w wersji 29×2,25 cala.
  • Opona ze wzmocnionymi bokami to model Barzo XC Trail 680g. w wersji 29×2,25cala.
  • Wykonana z gumy nasyconej grafenem (G2.0) mieszanki Graphene 1C dającej dobrą przyczepność, trwałość i odporność na przebicia.
  • Uszczelnia się w systemie Tubeless Ready.

Zobacz szczegóły i opinie Opona Vittoria Barzo XC Race w naszym sklepie

Vittoria Mezcal XC Race

Opona Vittoria Mezcal XC Race

Opona Vittoria Mezcal XC Race dedykowany do osiągania dużych prędkości na twardym podłożu, na korzeniach i okazjonalnych kamienistych odcinkach.

  • Bieżnik na środku opony tworzy linię, która stale ma kontakt z gruntem. Bieżnik wspomaga jazdę na podjazdach, zjazdach oraz podczas hamowania. Opona szybko pokonuje zakręty na twardych i śliskich nawierzchniach.
  • Dostępna w szerokościach 2.1, 2.25, 2.35 cala 120TPI, waży 690g w wersji 29×2,25 cala.
  • Wykonana z gumy nasyconej grafenem (G2.0) mieszanki Graphene 4C dającej dobrą przyczepność, trwałość i odporność na przebicia.
  • Uszczelnia się w systemie Tubeless Ready.

Zobacz szczegóły i opinie Opona Vittoria Mezcal XC Race w naszym sklepie

CST Camber

Opona CST Camber czarna

CST Camber to opona mtb na wyścigi XC i maratony o zróżnicowanej nawierzchni i na zmienne warunki pogodowe.

  • Za sprawą wyższych i rzadziej rozmieszczonych klocków bieżnika opona jest bardzo uniwersalna. Posiada niskie opory toczenia a ponadto wykazuje lepszą przyczepność w trudniejszym terenie i w błocie niż B-Trail czy Jack Rabbit II.
  • Występuje w szerokości 29×2.25 120TPI i posiada wagę 690g.
  • Wersja Tubeless Ready (TR) można stosować z mlekiem uszczelniającym.

Zobacz szczegóły i opinie Opony CST Camber w naszym sklepie.

Mariusz Hajzler, ER-HA Rowery o CST Camber

Opona o zbliżonym bieżniku do opon Wolfpack Speed/Race wagowo, minimalnie cięższa. Miałem okazję sprawdzić ją na mega śliskim podłożu na stoku w Kamieńsku, gdzie Jack Rabbit łapał mocne uślizgi i niestety ciężko było nim kręcić a Camber całkiem fajnie wgryzał się w podłoże i dał rade wjechać na górę. Opona na pewno warta wypróbowania i da sobie radę w większości warunków.

Czytaj również artykuł Test CST Camber. Szybkie, lekkie i uniwersalne opony MTB/XC

Maxxis Aspen

Opona mtb Maxxis Aspen

Maxxis Aspen to opona cross-country posiadająca niskie opory toczenie zaprojektowana do osiągania dużych prędkości.

  • Niski profil z klockami bocznymi dającymi stabilizację w pokonywaniu zakrętów zapewnia jej prędkość na trasach w suchych warunkach.
  • Występuje w szerokościach 2.1, 2.25, 2.4.
  • Wersja ze wzmocnionymi ściankami bocznymi EXO/TR 120TPI w rozmiarze 29×2,25 waży 691g.
  • TR Tubeless Ready pozwala ją stosować w systemie bezdętkowym.

Michelin Jet XC2 Racing Line

Opona Michelin Jet XC2 Racing Line czarna

Opona Michelin Jet XC2 Racing Line to opona cross-country do ścigania na najwyższym poziomie.

  • Wykonana z mieszanki gumy X-Gum, która zapewnia jej dobrą przyczepność, lekkość a także wytrzymałość. Bieżnik typu semi-slick powoduje niskie opory toczenia oraz dynamiczne przyspieszanie. Natomiast konstrukcja opony oraz technologia Cross Shild2 wraz z oplotem 2x150TPI zapewniają dobrą wytrzymałość i większą odporność na przebicia także ścian bocznych. Opona na twarde nawierzchnie i suche warunki.
  • Występuje w rozmiarze 29×2.25 i waży 710g.
  • Dzięki technologii Tubeless Ready można ją uszczelnić w systemie bezdętkowym.

Michelin Force XC2 Racing Line

Opona Michelin Force XC2 Racing Line czarna

Opona Michelin Force XC2 Racing Line do cross-country do ścigania na najwyższym poziomie w bardziej zróżnicowanych warunkach.

  • Wykonana z mieszanki gumy X-Gum, która zapewnia jej dobrą przyczepność, lekkość a także wytrzymałość. Bieżnik z wyższymi klockami i większymi przestrzeniami między nimi czyni tę oponę bardziej uniwersalną. Natomiast konstrukcja opony oraz technologia Cross Shild2 wraz z oplotem 2x150TPI zapewniają dobrą wytrzymałość i większą odporność na przebicia także ścian bocznych.
  • Występuje w szerokościach 2.1, 2.25 cala. Opona na mieszane nawierzchnie w wersji 29×2,25 waży 710g.
  • Technologia Tubeless Ready sprawia, że można ją uszczelnić w systemie bezdętkowym.

Michelin Wide XC Racing Line

Opona Michelin Wide XC Racing Line czarna

Michelin Wide XC Racing Line to opona cross-country do ścigania na luźnej i mokrej nawierzchni.

  • Wzorowana na oponach Michelin Enduro. Posiada szeroko rozstawione, duże klocki, które dobrze czyszczą się z błota. Wykonana z mieszanki gumy X-Gum zapewniającej dobrą przyczepność, lekkość a także wytrzymałość. Konstrukcja opony oraz technologia Cross Shild2 wraz z oplotem 2x150TPI zapewniają dobrą wytrzymałość i większą odporność na przebicia także ścian bocznych. Opona na mieszane nawierzchnie.
  • Występuje w szerokościach 2.25, 2.35 cala
  • W wersji 29×2,25 waży 730g
  • Pozwala na uszczelnienie w systemie bezdętkowym Tubeless Ready.

Maxxis Ikon

Opona mtb Maxxis Ikon

Maxxis Ikon to lekka i szybka opona do cross-country, która świetnie sprawdza się w zróżnicowanych warunkach.

  • Dzięki zastosowanym technologiom jest szybka, ma dużą przyczepność w terenie i na zakrętach.
  • Występuje w szerokościach 2.2, 2.35, 2.6.
  • W popularnej wersji mieszanki gumy 3C MAXSpeed 29 x 2,20 3C/EXO/TR 120TPI waży 735g. Ponadto jest bardzo odporna na przebicia i otarcia boczne na skalistych trasach.
  • Działa również w systemie bezdętkowym Tubeless Ready.

Zobacz szczegóły i opinie Opony Maxxis Ikon w naszym sklepie

Maxxis Rekon Race

Opona-mtb-Maxxis-Rekon-Race czarna

Maxxis Rekon Race to opona typu semi-slick charakteryzująca się najniższą wysokością bieżnika w linii opon do XC od Maxxis.

  • Dedykowana do jazdy i na wyścigi cross-country w suchych warunkach.
  • Występuje w szerokościach 2.25, 2.35, 2.4 cala. Jej wersja EXO/TR 120TPI w rozmiarze 29×2,25 waży 737g.
  • Może być używana jako tylna opona w połączeniu z bardziej agresywnym przednim bieżnikiem. Może być również używana jako opona przednia i tylna do wyścigów na krótkich dystansach.
  • TR Tubeless Ready pozwala ją stosować w systemie bezdętkowym.

Jakie opony na polskie wyścigi XC i maratony?

W Polsce mamy szybkie wyścigi MTB po łatwych trasach w większości po płaskim, maratony MTB w zróżnicowanych warunkach, wyścigi górskie oraz zawody XC na specjalnie przygotowanych rundach.

Opony na wyścigi MTB w centralnej i północnej Polsce

Zawody XC w centralnej i północnej Polsce odbywają się na specjalnie przygotowanej rundzie. Występuje tu duża intensywność technicznej jazdy, sztuczne przeszkody i duże nachylenia. Ponadto ubite ścieżki, rock gardeny, dropy, hopki, przejazdy po balach drewna, strome podjazdy i zjazdy oraz ostre zakręty sprawiają, że najlepiej na takich zawodach sprawdzają się lekkie opony uniwersalne dedykowane na zróżnicowane warunki niespecjalnie pancerne. Są one szybkie zarówno podczas technicznych podjazdów jak i zjazdów. Dobrze też radzą sobie z przeszkodami. Między innymi przykładem takich wyścigów może być tu Puchar Mazowsza MTB XC, Puchar Polski w Sławnie, Puchar Polski Kazurka XC Zawiśle czy odbywający się w naszej okolicy XC Rokitnica Chellange 😉 . Przeważają na nich leśne/ubite ścieżki usytuowane na wzniesieniach ze sztucznie stworzonymi elementami.

Opony na wyścigi XC i maratony
XC Kazurka

Podobny wybór szybkich i lekkich opon uniwersalnych sprawdzi się na stosunkowo łatwych trasach maratonów MTB w centralnej i północnej Polsce. To dlatego, że głównie przeważają tam drogi leśne, polne, asfalty a czasem piaszczysta nawierzchnia. Dotychczasowe edycje maratonów Poland Bike Marathon, Maraton MTB wokół Zalewu Sulejowskiego, Mazovia MTB czy M Liga MTB Maraton charakteryzuje raczej szybka gonitwa po lasach i polach często z rozbiegówką po asfalcie.

Opony na wyścigi MTB górskie

Natomiast wyścigi XC i maratony górskie charakteryzuje duża ilość naturalnie występujących skał i luźnych kamieni oraz korzeni, które zwiększają ryzyko utraty przyczepności oraz złapania kapcia. Ponadto poszczególne trasy pod względem trudności w ramach danej edycji zawodów mogą się bardzo różnić. Dlatego chcąc osiągnąć najlepsze rezultaty warto dopasować opony do konkretnej trasy i warunków. W związku z tym wybierając wyścigi w górach warto wybrać mocniejsze opony z lepszą przyczepnością na skałach i luźniejszym podłożu a także większą odpornością na przebicia. Natomiast opony z wkładkami antyprzebiciowymi na bokach zabezpieczają oponę przy ocieraniu o skały i ostre krawędzie. Przykłady popularnych edycji maratonów górskich, gdzie można spotkać nawierzchnię zróżnicowanej trudności to MTB Cross Maraton, Bike Maraton czy Bike Atelier MTB Maraton.

Najlepsze opony na wyścigi – podsumowanie

Znalezienie najlepszej opony na wyścigi XC i maratony jest bardzo indywidualną sprawą, zależy od zawodnika i jego konkretnych planów. Jest to zwykle wypadkowa ambicji, umiejętności i skłonności do ponoszenia ryzyka w zderzeniu ze stopniem skomplikowania planowanej trasy i dostępnym budżetem.

Lekkie opony mtb do XC-ER-HA Rowery
Trasa XC Rokitnica – zdjęcie Artur Muzyczak

Jedno jest pewne – wybierając opony na kolejny sezon trzeba sprawdzić najbardziej aktualną ofertę marki. To dlatego, że w każdym roku producenci udoskonalają modele opon, zmieniają im parametry, wprowadzają nowe modele i rozmiary. Zmienia się też ich waga, co wprowadza sporo zamieszania na rynku. W związku z tym trudno jest bazować na opiniach odnoszących się do ich starszych wersji z przeszłości.

Niektórzy zawodnicy szukają odpowiednich modeli opon latami, natomiast innym jeździ się podobnie dobrze na wielu modelach. Szczególnie dotyczy to topowych zawodników, którzy niezależnie od opon utrzymują się w ścisłej czołówce.

Zachęcam Cię do dyskusji i dzielenia się doświadczeniami. Być może jeszcze jakaś opona powinna się znaleźć na liście.

Zobacz w naszym sklepie Opony do XC i na maratony.

Źródła

Do stworzenia artykułu wykorzystaliśmy informacje i zdjęcia dostępne na stronach i w katalogach producentów opon na rok 2023/2024.

Katalogi

Strony

Zdjęcie główne artykułu zrobione przez Artura Muzyczaka – dziękujemy 🙂

Powiązane artykuły

2 komentarze do „Najszybsze opony MTB na wyścigi XC i maratony. Lekkie modele na różne warunki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *