Jak dbać o rower? Podstawowe czynności

Jak dbać o rower ER-HA Rowery

Regularne mycie roweru, smarowanie oraz podstawowe prace serwisowe i konserwacyjne stanowią wyzwanie dla wielu właścicieli jednośladów. To nie musi być takie trudne. W tym artykule podpowiemy Ci, jak dbać o rower, żeby jak najdłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą i długą żywotnością jego podzespołów. Poznaj naszą listę czynności kontrolnych i serwisowych, których regularne wykonywanie ma wpływ na dobrą kondycję roweru. W zależności od własnych chęci i możliwości niektóre z nich można wykonać samemu lub zlecić ich wykonanie profesjonalnemu serwisowi rowerowemu.. czyli nam 🙂

Co znajdziesz w tym artykule?

Regularne mycie roweru

Dbanie o higienę roweru to podstawa żywotności poszczególnych jego elementów a przede wszystkim napędu rowerowego. To dlatego, że nieusunięty brud czy piasek, który osadził się na łańcuchu i na zębatkach wnika głębiej w elementy napędu, powoduje tarcie i uszkodzenia poszczególnych części a w konsekwencji szybsze ich zużycie. Koszt wymiany części roweru a przede wszystkim napędu w zależności od jego klasy może znacząco odbić się na Twojej kieszeni. Dlatego zalecamy regularne mycie roweru szczególnie ubrudzonego w piachu i błocie. A jeśli nie masz akurat czasu na takie pełne mycie roweru, to skup się chociaż na napędzie. Nie powinno to zając wiele czasu, bo świeży brud szybciej się zmywa. Poza tym jest sporo dostępnych środków i pianek do umycia napędu zaledwie w kilka minut.

Brudne rowery. Jak dbać o rower
Brudne rowery 😀
Mycie roweru na myjce. Jak dbać o rower
Mycie roweru na myjce

Jak umyć rower?

Mycie roweru samą wodą np. na myjce, w ogrodzie czy w wannie pod prysznicem pomoże wypłukać świeży brud, ale nie usunie uporczywych zabrudzeń ani smarów czy olejów, na których mógł osadzić się piach.

Czytaj więcej

Dlatego warto zaopatrzyć się w dedykowane środki do mycia roweru oraz napędu a także odtłuszczacze do hamulców i specjalistyczne szczotki czy gąbki. Tego typu preparaty i narzędzia znajdziesz w naszym dziale Pielęgnacja.

Mycie roweru najlepiej zacznij od napędu. Możesz go umyć pod bieżącą wodą np. posługując się wężem z końcówką z prysznicem. Przy stosowaniu myjki wysokociśnieniowej trzeba omijać okolice piast, ponieważ to negatywnie wpływa na łożyska w piaście koła, które mogą rdzewieć. Jak więc umyć rower?

  • Rower postaw w pozycji pionowej oparty np. o ścianę lub w stojaku na rower.
  • Następnie spłucz z niego cały widoczny brud.
  • W kolejnym kroku zastosuj preparaty do mycia roweru np. piankę do łańcucha, płyn do mycia roweru wg instrukcji podanej przez producenta. Zwykle jest to rozpylenie i rozprowadzenie preparatu na elemencie roweru (ramie lub na napędzie) i odczekanie kilku minut. Możesz przy myciu użyć dedykowanej szczotki lub gąbki.
  • Napęd roweru wymaga szczególnego traktowania. Brudne zębatki najlepiej wyszorować szczoteczką a także zastosować inne narzędzia, które umożliwią dotarcie do trudno dostępnych zakamarków. Łańcuch również dokładnie wyczyść. W tym celu możesz skorzystać z dedykowanych gąbek lub urządzeń do mycia łańcucha.
  • Dokładnie opłucz rower pod bieżącą wodą.
  • Po umyciu roweru najlepiej jest osuszyć go w taki sposób, żeby woda mogła się wydostać z poszczególnych jego elementów. Możesz energicznie potrząsnąć wielokrotnie rowerem wytrzepując w ten sposób z niego kropelki wody
  • Na koniec wytrzyj rower suchą szmatką i pozostaw do całkowitego wyschnięcia.
  • Po umyciu roweru nasmaruj łańcuch szczególnie, jeśli użyte przez Ciebie środki go usunęły.
  • Raz na jakiś czas dodatkowo nasmaruj amortyzator. Sposób aplikacji odpowiedniego smaru do amortyzatora opisany jest przez producentów na opakowaniu,

Smarowanie łańcucha

Łańcuch rowerowy to podstawowy element napędu, który poruszając się po zębatkach wprawia rower w ruch.

Dlaczego smaruje się łańcuch?

Słabo konserwowany łańcuch może rdzewieć, głośno działać, nieskutecznie zmieniać zębatki podczas zmiany biegów i niszczyć inne elementy napędu. Smarowanie łańcucha to podstawowa czynność, która sprawia, że napęd chodzi płynnie i cicho. Jeśli Twój łańcuch świszcze lub zgrzyta, to znaczy, że przydałoby mu się mycie i smarowanie.

Jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Smarowanie łańcucha to podstawowy zabieg, który trzeba wykonywać podczas użytkowania roweru. Na rynku jest pokaźna oferta smarów do łańcucha i olejów. Możesz zaopatrzyć się w smar lub olej do łańcucha uniwersalny na każde warunki lub wybrać smar do roweru dedykowany odpowiednio na mokre lub na suche warunki. Smary konserwujące i smarujące a także odpychające wodę nie kosztują wiele i starczają na wiele smarowań. To dlatego, że podczas jednego smarowania zużywa się około 1 kropli na ogniwo łańcucha. Smary występują w postaci płynu lub w sprayu. W przypadku sprayu dobrze jest pilnować, by podczas aplikacji nie ubrudzić smarem innych elementów roweru np. hamulców.

Wybierając smar do łańcucha bierze się pod uwagę konsystencję smaru – czy smar jest łatwy w aplikacji i czy pozostaje na łańcuchu zamiast spływać. Kolejnym parametrem oceny jest to, na jak długo starcza smarowanie. Chodzi o to, jak długo smar utrzymuje się na łańcuchu np. po myciu napędu lub po jeździe w deszczu. Kolejnym parametrem jest jego skłonność do absorbowania brudu, Jeśli mamy smar, do którego łatwo przykleja się brud, to napęd wymaga częstszego mycia i smarowania. Ma to szczególnie duże znaczenie podczas jazdy terenowej i podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Następnym i najważniejszym kryterium oceny smaru do łańcucha są właściwości smarujące i konserwujące a także dopasowanie do warunków, po których się jeździ. A więc czym smarować łańcuch rowerowy? Można spróbować nawet kilku rekomendowanych opcji i wybrać najlepiej pasujący do swojego stylu jazdy.

Możesz wybrać smar do łańcucha z dostępnych w naszym sklepie.

Zobacz wszystkie Oleje i smary do łańcucha rowerowego.

Polecany przez nas to Smar do łańcucha Motorex Wet Protect, który występuje w różnych wariantach aplikacji.

Jak smarować łańcuch rowerowy?

Smarowanie łańcucha w rowerze wykonuje się, gdy napęd jest czysty. Oto kilka prostych kroków, których wykonanie zajmie zaledwie kilka minut.

Czytaj więcej
  • Smarowanie łańcucha rowerowego zaczynamy od postawienia roweru pionowo.
  • Umieść dłoń ze smarem nad łańcuchem w taki sposób, żeby podczas wyciskania smaru na łańcuch ręka się nie przesuwała. W przypadku roweru z napędem zewnętrznym wystarczy, że zaczniesz kręcić korbą do tyłu a drugą ręką powoli zaczniesz aplikować smar na poszczególne ogniwa. Należy umieścić kroplę smaru na każde ogniwo. Jeśli używasz smaru w sprayu, to zwróć uwagę, by nie ubrudzić innych elementów roweru a w szczególności hamulców. W przypadku rowerów z hamulcem w pedale należy na czas aplikacji smaru podnieść tylne koło i kręcić korbą do przodu.
  • Po aplikacji smaru i odczekaniu aż wniknie w poszczególne ogniwa łańcucha zetrzyj jego nadmiar z łańcucha. W tym celu owiń łańcuch w jednym miejscu suchą szmatką. Następnie trzymając szmatkę dłonią w jednej pozycji ponownie zakręć korbą kilkukrotnie aż wytrzesz cały łańcuch.

Jak dbać o rower? Kontroluj rower przed każdą jazdą

Kiedy kupimy nowy rower, to okazuje się, że w instrukcji użytkownika producenci rowerów zalecają przeprowadzenie przed każdą jazdą podstawowych czynności kontrolnych. Są to m.in. sprawdzenie ciśnienia w oponach, prawidłowego działania amortyzatora, napędu oraz hamulców. To dlatego, że wsiadając na rower dobrze jest sprawdzić czy jest sprawny i czy można nim bezpiecznie jechać. To pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek podczas jazdy. W przypadku awarii roweru będzie można ją wykryć przed wyruszeniem w podróż i naprawić lub udać się z rowerem do serwisu rowerowego.. np do nas :). Warto sprawdzić, jakie czynności kontrolne producent zaleca dla Twojego roweru.

Pompowanie koła w rowerze

Prawidłowo napompowane koła dają poczucie komfortu oraz wpływają na bezpieczeństwo rowerzysty. Ponadto zbyt niskie ciśnienie w kołach może spowodować uszkodzenie obręczy lub dętki w oponie. Dlatego kontrola i dopompowywanie kół w rowerze to czynność, którą trzeba wykonywać regularnie.

Niestety, jak się okazuje czynność napompowania koła w rowerze nie jest oczywista dla wielu posiadaczy rowerów. Często przychodzą do naszego serwisu osoby, które nie posiadają pompki lub nie potrafią napompować koła. Jeśli też nie wiesz, jak to zrobić, to mam nadzieję, że ten artykuł Ci pomoże.

Jak napompować rower?

Pompowanie roweru zaczynamy od ustalenia, jaki wentyl posiada rower.

Czytaj więcej

Dodam tu, że wentyl we współczesnych rowerach jest elementem dętki i można go zmienić na inny wymieniając dętkę. Są 3 rodzaje wentyli: samochodowy z szerokim gwintem (AV), rowerowy (DV) z cieńszym gwintem oraz sportowy, presta (FV). Zawór presta jest cienki i długi a na końcu ma dodatkową metalową nakrętkę, którą trzeba odkręcić do pompowania a na koniec dokręcić. Każdy z zaworów może być wyposażony w plastikowy kapturek, który zabezpiecza przed brudem. Do pompowania należy go odkręcić.

Pompka rowerowa musi być dopasowana do odpowiedniego typu zaworu. Istnieją pompki rowerowe, które pasują do wszystkich zaworów. Ciśnienie, do jakiego można napompować oponę znajduje się zazwyczaj z boku opony. Zwykle jest to zakres, który dopasowuje się w taki sposób, że na utwardzonej nawierzchni ciśnienie powinno być wyższe a podczas jazdy w terenie terenie niższe. Jeśli pompka nie posiada manometru, to trzeba napompować rower na „oko”. W przypadku roweru szosowego trzeba mieć pompkę obsługującą wysokie ciśnienie od 120PSI. W innych przypadkach to nie ma znaczenia, ale im wyższe ciśnienie tym szybciej się pompuje. Pompkę można zakupić w naszym sklepie. Zobacz wszystkie Pompki rowerowe.

Przystępując do pompowania roweru należy ustawić koło tak, by wentyl był w górnej pozycji. Następnie po odkręceniu wszelkich zaworków i kapturków należy umieścić wentyl w pompce. Współczesne pompki mają blokadę utrzymującą wentyl w pompce. Należy jej użyć. Następnie czas rozpocząć pompowanie do odpowiedniego ciśnienia. Po napompowaniu blokadę trzeba zwolnić i wyjąc wentyl z pompki. Dokręcić metalowy zaworek w wentylu presta i założyć kapturek zabezpieczający.

Jeśli powietrze z opony od razu lub po krótkim czasie zejdzie, to może oznaczać dziurawą dętkę i konieczność jej wymiany.

Pompowanie roweru na stacji

Pompowanie roweru na stacji to dość popularne zjawisko szczególnie podczas dłuższych podróży. Warto wiedzieć, że kompresory na stacjach paliw obsługują zawory samochodowe. Dlatego pompowanie roweru na stacji jest możliwe, gdy posiadasz w dętce zaworek samochodowy lub specjalną przejściówkę na zawór samochodowy. Plusem jest to, że na stacji można napompować rower do zadanego ciśnienia, które producenci umieszczają z boku opony.

Wymiana łańcucha

Podczas użytkowania roweru łańcuch rowerowy się wydłuża. Dlatego wymiana łańcucha to jedna ze standardowych czynności, którą trzeba wykonać co pewien czas mniej więcej co 1000km. Warto tego pilnować, ponieważ konsekwencją zaniedbania jest stopniowe uszkadzanie przez za długi łańcuch kolejnych elementów napędu takich, jak zębatki przednie i tylne. Zbyt późna wymiana łańcucha może skutkować tym, że nowy łańcuch nie będzie prawidłowo działał ze starymi, wytartymi zębatkami i na koniec będzie trzeba wymienić i zębatki.

Kontrolę długości łańcucha można wykonywać samodzielnie np. za pomocą przyrządu do pomiaru łańcucha lub w ramach okresowych przeglądów w serwisie rowerowym. To samo dotyczy wymiany łańcucha na nowy.

Nowy łańcuch rowerowy powinien być dobrany do napędu tzn. do ilości rzędów zębatek. Są łańcuchy jednorzędowe i wielorzędowe i różnią się one wielkością ogniw. Nowe łańcuchy są zazwyczaj dłuższe, dlatego wymagają dopasowania, skrócenia i skucia ogniw za pomocą pina lub spinki.

W naszym sklepie znajdziesz części i narzędzia jak skuwacze/rozkuwacze łańcucha i spinek potrzebne do wymiany łańcucha: Sprawdź: łańcuchy rowerowe, spinka do łańcucha rowerowego, narzędzia rowerowe i klucze.

Kontrola stanu ogumienia

Opony rowerowe to jedyna część roweru, która podczas jazdy ma kontakt z podłożem. Mają one zdecydowany wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Łyse, sparciałe lub popękane opony mogą spowodować nagłą awarię lub dotkliwy i dla roweru i dla rowerzysty upadek. Dlatego warto kontrolować stan opon rowerowych i w przypadku zużycia wymienić opony na nowe. W naszym sklepie znajdziesz opony rowerowe do wszystkich rodzajów rowerów do jazdy na co dzień, rekreacyjnej, na treningi i na wyścigi. Czytaj też artykuł Jakie opony do roweru wybrać? Rodzaje opon rowerowych.

Wymiana klocków hamulcowych

Wymianę klocków hamulcowych wykonuje się wg potrzeby czyli stopnia zużycia. Klocki hamulcowe wybiera się do typu hamulców zainstalowanych w rowerze. Wymianę klocków nie jeden ambitny kolarz wykona we własnym zakresie, ale można ją też zlecić oddając rower do serwisu. Zobacz w naszym sklepie Okładziny i klocki hamulcowe

Regularne przeglądy i naprawy – jak dbać o rower?

Przeglądy i serwis wykonywany przynajmniej raz w roku to podstawa utrzymania roweru w dobrej kondycji. W trakcie takiego przeglądu poszczególne elementy i połączenia elementów są sprawdzane a te zużyte powinny zostać wymienione lub naprawione. Czynności diagnostyczne, serwisowe i naprawcze można wykonać we własnym zakresie lub w zależności od stanu roweru wybrać odpowiedni pakiet serwisowy m.in. w naszym serwisie. Dodatkowo dowiesz się u nas również, jak dbać o rower w okresie do kolejnego przeglądu. Zobacz nasze Pakiety i Cennik Serwisu Rowerowego. Więcej w temacie przeglądu znajdziesz w artykule Przegląd roweru. Dlaczego warto i jaki przegląd wybrać?

Jak dbać o rower podczas przechowywania?

Najlepiej przechowywać rower w suchym, bezpiecznym miejscu. Może to być mieszkanie, komórka albo piwnica. W naszej ofercie znajdziesz stojaki i wieszaki rowerowe, które ułatwią przechowywanie.

Przechowywanie roweru. Wieszak na rower
Jak dbać o rower? Przechowuj go w bezpiecznym miejscu

W blokach można spotkać coraz częściej dedykowane pomieszczenia do przechowywania rowerów lokatorów. Jednak pozostawiając rower w łatwo dostępnym dla innych miejscu trzeba dodatkowo go zabezpieczyć przed kradzieżą. Można wyposażyć się w zapięcie i przypiąć rower do nieruchomego i niedemontowalnego obiektu za ramę roweru. Warto też zdjąć łatwe do odpięcia akcesoria rowerowe, jak liczniki czy lampki rowerowe. Sprawdź w naszym sklepie zapięcia rowerowe i zabezpieczenia.

Zabezpieczenie roweru przed brudem i wodą zapewni Pokrowiec przeciwdeszczowy na rower, który warto stosować szczególnie podczas zostawiania roweru na dworze lub w miejscu narażonym na opady deszczu. To dlatego, że woda wnikająca w poszczególne części roweru może doprowadzić do ich korozji.

Nie porzucaj brudnego i niesprawnego roweru na zimę w komórce lub garażu 🙂 Jeśli sezon się zakończył lub zapowiada się dłuższy postój, to idealnie by było zostawić na zimę rower czysty, nasmarowany i gotowy do jazdy. Możesz sprawdzić, jakie czynności wykonuje nasz serwis w ramach Przeglądu Posezonowego w naszym cenniku tutaj Cennik Serwisu Rowerowego.

Zobacz również artykuł Jazda rowerem zimą – ubranie, rower, technika jazdy.

Jak dbać o rower? Podsumowanie

Zadbany i sprawny rower daje wiele frajdy podczas codziennej jazdy do pracy, podczas treningów, wycieczek czy w czasie zawodów. Trudno się cieszyć w podróży z okoliczności przyrody, kiedy coś stuka, obciera, popiskuje lub jakiś mechanizm po prostu nie działa. Dlatego, jeśli dzieje się coś niepokojącego z rowerem, to warto się tym niezwłocznie zająć, żeby problem się nie pogłębił. Oczywiście nie namawiam do popadania w skrajność w szukaniu źródła każdego stuknięcia czy trzeszczenia. W takim wypadku rower zamiast jeździć cały czas stałby w serwisie. Jednak dobrze jest reagować, jeśli po myciu i wykonanej konserwacji problem nie znika. Natomiast regularność w podejmowaniu wszelkich konserwacji, kontroli, przeglądów i napraw daje poczucie, że rower jest w każdej chwili do dyspozycji i że jest w najlepszej możliwej kondycji.

Ech.. mam nadzieję, że wyczerpująco odpowiedziałam na pytanie, jak dbać o rower. Zapraszam do dyskusji i podzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *