Jakie opony do roweru wybrać? Rodzaje opon rowerowych

Jakie opony do roweru wybrać. Rodzaje opon rowerowych - Porady Blog ER-HA Rowery

Opony rowerowe bezpośrednio wpływają na szybkość i komfort jazdy na rowerze. Dodatkowo zapewniają przyczepność na zakrętach i płynność w pokonywaniu trasy w zróżnicowanym terenie. Ponadto ważna jest też wytrzymałość opon i ich odporność na przebicia. Dlatego Opony rowerowe dobiera się do konkretnego roweru i do nawierzchni, po której najczęściej się jeździ. Zgłębiając ofertę opon w naszym sklepie rowerowym można popaść w zakłopotanie. Podpowiadamy więc, jakie opony do roweru wybrać.

Co znajdziesz w tym artykule?

Rodzaje opon rowerowych

Opony można podzielić wg zastosowania w poszczególnych typach rowerów.

  • Opony górskie MTB – szerokie opony, które umożliwiają poruszanie się po zróżnicowanym terenie w różnych warunkach pogodowych. Mogą to być opony, które sprawdzą się na utwardzonych nawierzchniach, ale i takie na najtrudniejszy teren np. do jazdy po korzeniach, kamieniach czy po błocie. Rowery górskie występują w rozmiarach 24, 16, 27,5 i 29 cali.
  • Opony miejskie i trekkingowe – najczęściej są to wąskie opony całkowicie gładkie na asfalt i utwardzone nawierzchnie. Te z wystającymi klockami będą lepsze do jazdy po lesie i po lekkim terenie. Rozmiar takich opon to z reguły 24, 26 i 28 cali.
  • Opony szosowe – cienkie opony z gładkimi bieżnikiem, które mają zastosowanie w rowerach szosowych i służą do jazdy po asfalcie. Występują w rozmiarze 28 cali (700).
  • Opony cyclocross i gravel – to stosunkowo wąskie opony z drobnym bieżnikiem umożliwiającym jazdę po utwardzonej nawierzchni i w lekkim terenie. Podobnie, jak w rowerach szosowych występują w rozmiarze 28 cali (700).
  • Opony BMX i dirt – bieżnik tych opon zaprojektowano tak, by dać możliwość wykonywania różnego typu ewolucji i tricków. Opony zwykle w swej konstrukcji są także wytrzymałe. Występują w rozmiarach 16, 18 i 20 cali.
  • Opony do rowerów. dziecięcych – pasują na małe koła do 20 cali.

Jak dobrać rozmiar opony rowerowej?

O wyborze opony rowerowej decyduje przede wszystkim rozmiar posiadanego koła. W drugiej kolejności wybiera się jej szerokość, którą determinuje możliwość techniczna osadzenia opony w ramie. Wybierając opony węższe lub o tym samym rozmiarze z tymi, które są zamontowane w rowerze, prawdopodobnie będą one pasować. Natomiast opony szersze mogą nie zmieścić się w ramie lub kolidować z elementami napędu czy zamontowanymi akcesoriami np. błotnikami. Warto zwrócić na to uwagę przed zakupem.

Jak sprawdzić rozmiar opony w rowerze?

Rozmiar w większości przypadków wytłoczony jest z boku opony. Wystarczy prześledzić napisy na oponie i znaleźć odpowiedni zapis cyfrowy np. 700x38C lub 26×1,75 lub w innym standardzie 40-622 czy 47-559. Zmieniając opony najbezpieczniej jest wybrać opony w tym samym rozmiarze, co te zainstalowane w rowerze.

Rozmiar opon rowerowych – 3 standardy

Warto wiedzieć, że obecnie funkcjonują 3 standardy, których zapisany jest rozmiar opony. Jest to system angielski w calach, francuski w milimetrach i standard międzynarodowy ETRTO w milimetrach. Dla przykładu rozmiar 28c1,75 to standard angielski a wartości oznaczają kolejno 28 – zewnętrzną średnicę opony w calach a 1,75 to szerokość opony w calach. Ten sam rozmiar opony w standardzie francuskim to 700x45C, gdzie wartości podane są już w milimetrach. Natomiast w standardzie ETRTO podaje się wewnętrzną średnicę opony i w tym przypadku jest to 622 mm dla opon 28 i 29 cali. I tak najpopularniejsze koła 20 cali = 406 ETRTO, 24 cale = 507 ETRTO, 26 cali = 559 ETRTO, 27,5 cala = 584 ETRTO.

Ze względu na niską świadomość użytkowników rowerów i różne standardy określania rozmiarów jest sporo zamieszania przy kupnie opon. To dlatego opony rowerowe w naszym sklepie internetowym mają określony rozmiar w przynajmniej dwóch systemach m.in. systemie ETRTO.

Jakie opony do roweru miejskiego?

Rower miejski zwykle porusza się w terenie zurbanizowanym, gdzie sprawdzą się opony o gładkim i szybkim bieżniku. Niektóre opony dodatkowo wspomagają jazdę w deszczu czy tłumią drgania na złej jakości nawierzchni. Poza tym elementy odblaskowe na bokach opony mogą poprawiać widoczność w przypadku złych warunków pogodowych i po zmroku. Natomiast wkładka antyprzebiciowa w oponie może znacznie ograniczyć łapanie kapcia, co w dłuższej perspektywie się opłaca. Jeśli jednak rower ma pokonywać również mniej utwardzone nawierzchnie, to warto rozważyć opony z bieżnikiem nieco bardziej terenowym. Różne modele opon do rowerów miejskich występują zazwyczaj w wielu rozmiarach pasujących na koła od 24 do 28 cali. Najpopularniejsze rozmiary opon do rowerów miejskich to 26×1,75, 28×1,75 (700x45C), 700x40C, 700x38C, 700x35C.

Zobacz wszystkie Opony miejskie w naszej ofercie.

Jakie opony do roweru górskiego?

Rower górski służy do jazdy w zróżnicowanych warunkach terenowych i pogodowych a wybór opon MTB będzie zależał w dużej mierze od preferowanego stylu jazdy.

Jakie opony do roweru górskiego

Uniwersalne opony górskie sprawdzą się do rekreacyjnej jazdy na co dzień a specjalistyczne opony klasy premium mogą wpłynąć pozytywnie na wyniki wyścigów XC czy maratonów MTB. Jeszcze inne opony do zadań specjalnych zapewnią bezpieczną i komfortową jazdę w czasie ekstremalnych górskich wypraw.

Zobacz również w artykuł Najszybsze, lekkie opony na wyścigi XC i maratony.

Rozmiar opony MTB

Rozmiar opony górskiej to zwykle od 24 do 29 cali i dobiera się ją do posiadanego roweru. Grubość opony, którą można założyć do roweru górskiego zależy zwykle od prześwitu i umiejscowienia napędu w ramie. Grubość dobiera się również do stylu jazdy. Szerokość opony MTB zaczyna się zwykle od 1,9 cala. Standardem montowanym seryjnie np. w rowerach górskich Romet są opony 2,1 cala. Natomiast na wyścigach MTB typu XC i maratonach popularne są obecnie opony w rozmiarze 29×2,25 cala. Jeszcze szersze opony stosowane są dla lepszego komfortu i przyczepności w rowerach trailowych, enduro oraz downhill. Warto wybrać opony z wkładką antyprzebiciową, która wzmacnia opony i zmniejsza ryzyko złapania kapcia.

Typy bieżnika opony do roweru górskiego 

Co do zasady im cieńsza opona i gładszy bieżnik tym opona szybciej się toczy. Im szersza opona i bardziej agresywny bieżnik, tym lepiej rower zachowuje się w trudnym terenie. Dodatkowo rzadko ułożone klocki bieżnika lepiej wgryzają się w luźne podłoże. Również dobrze oczyszczają się podczas jazdy z ziemi i z błota. Ponadto wyraziste klocki na bokach zapewniają lepsze trzymanie w zakrętach. Jest to szczególnie ważne podczas szybkiej jazdy, w bike parkach i na singletrackach.

Mniejsze i gęste klocki w oponach górskich umożliwią szybsze podróżowanie po utwardzonych nawierzchniach i po asfalcie. Więcej przeczytasz w naszym artykule Jakie opony do roweru górskiego na asfalt.

W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziesz uniwersalne i specjalistyczne Opony MTB w różnych rozmiarach i na każdy teren. Te, które szczególnie polecamy, to opony z serii CST Jack Rabbit. To uniwersalne opony do jazdy w różnych warunkach. Mają one szybki bieżnik i wyjątkowo dobrze sprawdzają się na suchej nawierzchni. Dodatkowo opony z tej serii można stosować jako bezdętkowe, choć nie wszystkie są Tubeless Ready. Dobrze spisują się w górach, na wyścigach XC i maratonach MTB. Jeśli zastawiasz się, jakie opony do XC wybrać, to najwyższe modele Jacka Rabbit II PRO mają bardzo niską wagę i świetny stosunek jakości do ceny. I te opony szczególnie polecamy 🙂 Zobacz również artykuł Najszybsze, lekkie opony na wyścigi XC i maratony

Oglądaj wszystkie Opony górskie MTB.

Jakie opony do roweru trekkingowego?

Rower trekkingowy podobnie jak w przypadku roweru miejskiego będzie poruszał się głównie po drogach utwardzonych i po asfalcie. Przy takiej nawierzchni sprawdzi się najlepiej gładki bieżnik jak w rowerze miejskim. Jednak w przypadku jeżdżenia w lekkim terenie np. po lesie lepiej sprawdzą się opony z bieżnikiem terenowym jak do gravela czy roweru crossowego.

Zobacz wszystkie opony miejskie i trekkingowe.

Jakie opony do roweru crossowego?

Rowery crossowe to rowery uniwersalne, którymi można pojechać po asfalcie do pracy i na wycieczkę po lekkim terenie. W tym rowerze producenci stosują dość wąskie opony w rozmiarze 28 cali. To dlatego, żeby rower był lekki i szybki na utwardzonych nawierzchniach. W rowerze crossowym można zastosować opony miejskie i trekkingowe bardziej gładkie, jeśli przeważają asfalty lub takie z większymi klockami, jeśli rower ma jeździć po luźniejszym terenie. Rower crossowy można równie wyposażyć w opony z kategorii opony gravel i cyclocross. Tu opony będą lżejsze z konstrukcją dedykowaną na asfalt, w teren a nawet do jazdy po błocie. Warto zainwestować w opony z wkładką antyprzebiciową, która posiada wzmocnienie zapobiegające przebiciu opony i dętki.

Jakie opony do gravela i roweru przełajowego?

O wyborze właściwych opon rowerowych do rowerów przełajowych i do graveli decyduje przede wszystkim nawierzchnia, po której się jeździ oraz miejsce w ramie umożliwiający montaż różnej szerokości opony. W tej kategorii zwykle poszukiwane są szybkie opony gravel i przełajowe, które jednocześnie są lekkie i dobrze się toczą zarówno po asfalcie jak i w terenie.

Najlepsze opony do gravela i cyclocross – jak wybrać?

Najważniejszy w takiej oponie jest bieżnik czyli wielkość, ułożenie i gęstość klocków. To właśnie bieżnik ma największy wpływ na skuteczność pokonywania poszczególnych nawierzchni. Mniejsze, gęste i drobne klocki będą szybciej się toczyć na ubitych nawierzchniach, na szutrach i na asfalcie. Natomiast większe i rzadko ułożone klocki lepiej wgryzą się w teren i zapewnią lepsze oczyszczanie z błota. Klocki umieszczone z boku opony powodują pewniejsze trzymanie w zakrętach, co ma znaczenie szczególnie przy osiąganiu dużych prędkościach.

Ponadto takie opony mogą też posiadać wzmocnioną konstrukcję i wkładki antyprzebiciowe znacznie ograniczające ryzyko złapanie kapcia. Niektóre modele mają dodatkowo system Tubeless Ready całkowicie eliminujący konieczność posiadania dętki.

Jaki rozmiar opony do gravela i cyclocross?

Opony do graveli i przełajowe mają rozmiar 28 cali. Do rowerów przełajowych zwykle poszukiwane są modele opon o szerokości zgodnej z przepisami zawodów czyli 700x32C. Natomiast do graveli montowane są opony wg preferencji i mają zwykle szerokość 38-42C.

Opony do gravela

Opony przełajowe

Zobacz więcej Opony gravel i cyclocross

Jakie opony rowerowe do lasu?

W lesie podróżuje się po nieutwardzonych ścieżkach lub po szutrze. Ponadto w niektórych miejscach nawierzchnia może być piaszczysta, Można też napotkać wystające korzenie drzew. W czasie jazdy w takich warunkach najlepiej poradzą sobie opony z bardziej bieżnikiem terenowym. O ile bieżnik terenowy opon w rowerach górskich to podstawa, to w przypadku innego typu rowerów nie jest już to takie oczywiste.

Z reguły producenci zakładają do rowerów miejskich, trekkingowych i crossowych opony z bieżnikiem gładkim. Można jednak wymienić odpowiednio opony na mniej lub bardziej terenowe. Dla zwiększenia komfortu można też wybrać opony nieco grubsze, pod takim warunkiem, że zmieszczą się w ramie bez kolizji z elementami konstrukcyjnymi roweru. Do jazdy po terenie warto rozważyć opony z systemem antyprzebiciowym, który dodatkowo będzie zabezpieczał przed złapaniem kapcia. Jakie opony rowerowe do lasu wybrać? Na pewno sprawdzą się tu Opony górskie MTB a do innych typów rowerów opony posiadające terenowy bieżnik np. z kategorii opony gravel i przełajowe.

Jakie zabezpieczenie przed kapciem?

systemy antyprzebiciowe i bezdętkowe służą zmniejszeniu ryzyka złapania kapcia. Niestety nie istnieje system całkowitej eliminacji tego rodzaju awarii, ale dla zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia stosuje się dodatkowe systemy zabezpieczające.

Opony antyprzebiciowe posiadają jakiś rodzaj wzmocnienia opony lub dodatkowej wkładki umieszczonej pod karkasem opony, która zmniejsza ryzyko przebicia opony. Zabezpieczenie polega na tym, że nie wszystkie ostre przedmioty przejdą na wylot przez oponę.

Opony bezdętkowe do roweru ( tubeless ready) to szczególny rodzaj opon umożliwiających jazdę bez użycia dętki. W tym wypadku w oponę wlewa się specjalny uszczelniacz, który automatycznie zalepia dziury w oponie powstałe podczas jazdy. Takie systemy wykorzystuje się zwykle w oponach do jazdy w terenie.

Do opon stosuje się systemy bezdętkowe Tubeless umożliwiające odpowiednią konwersję kół roweru. Trzeba dodać, że ten system nie zabezpiecza przed przebiciem a łata powstałe w wyniku przebicia dziury. Znacznie zmniejsza to ryzyko złapania kapcia, jednak w przypadku zbyt dużej dziury może nie udać się jej zalepić automatycznie. Dlatego stosowanie opon antyprzebiciowych i jednocześnie systemu bezdętkowego może jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko awarii. Systemy bezdętkowe stosowane są zwykle do jazdy sportowej lub wyczynowej za względu na dodatkowy koszt opon i konwersji kół na system bezdętkowy. Jednak warto je rozważyć, bo znacznie zwiększają prawdopodobieństwo dotarcia do celu bez kapcia, co jest szczególnie ważne podczas zawodów, wypraw górskich i jazdy w terenie.

Podsumowanie – opony rowerowe jakie wybrać?

Wybierając opony do roweru warto wziąć pod uwagę rodzaj posiadanego roweru oraz nawierzchnię, po której się planuje najczęściej jeździć. Bieżnik powinien być dopasowany do stylu jazdy tak, żeby można było podróżować komfortowo i bezpiecznie. Natomiast przy wyborze szerokości opon trzeba wziąć pod uwagę to, jakie opony do roweru do tej pory mieściły się w ramie i dobrać na tej podstawie pasujący rozmiar. Dodatkowo polecamy zainwestować w opony antyprzebiciowe, które się zwrócą, jeśli dzięki nim kilka razy unikniemy kapcia. Szkoda czasu na awarie, jeśli można w prosty sposób im zapobiec. Opony bezdętkowe do roweru ( tubeless) warto rozważyć w przypadku jazdy wyczynowej i sportowej.

Zapraszamy do komentowania artykułu i zakupów opon rowerowych w sklepie internetowym rowerowym a na wymianę opon do naszego serwisu rowerowego w leśnej dzielnicy Łasku w Kolumnie 🙂

Zobacz również artykuły:

Jeden komentarz do „Jakie opony do roweru wybrać? Rodzaje opon rowerowych

  1. evbike Odpowiedz

    Bardzo pomocny artykuł. Właśni szukałem dobrego wyjaśnienia na temat opon rowerowych i teraz mogę wybrać sobie odpowidnie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *